Wednesday, September 12, 2012

Sembang santai kami adik beradik

Bismillahirrahmanirrahim.
Allahumma Solli ala Muhammad, waala alihi wasohbihi ajma'in

Assalamualaikum semua. Semoga semuanya dikurniakan kesihatan dan sentiasa berada di bawah lindungan dan rahmatNya, insyaAllah..

Ini kisah kami......

Kemaren, kakak tag pada artikel bagaimana seorang penganggur graduan uni boleh hidup sederhana dan berkahwin dengan hanya meniaga...Ya, 90% dari rezeki pun datangnya daripada perniagaan kan..Nasihat yang kakak bagi adalah:


"setiap org ada talent.contoh terdekat macam kucing...mana ada belajaq mana2 pon tapi sebab dia comel, ayah boleh bela sampai beranak pinak..xpenah xcukup makan.(bolehkah bg contoh macam ni??)..actually xpayah belajaq tinggi2 pon utk maju..janji mau usaha..rezeki allah ni luas..lagi berkat kena selalu mintak ampun kat ayah dgn mama...doa dari mama dgn ayah saja dah cukup utk berjaya plus hidup tenang....seriesss!!! "


(walaupun mcm xdak kena mengena sangat dengan kucing, tp xpa la..)



Hari ni nak smbung, sbb kemaren lupa nk gtau..salah satunya amalkan solat sunat dhuha, solat mintak buka dan permudah rezeki..ayah selalu buat, sbb 2 kami (dan kakak) bleh cakap, apa yang ayah buat menjadi, tanam sayur menjadi, kebun buah dia menjadi..Alhamdulillah, salah satunya sbb ayah amalkan solat sunat ni. Rasanya jarang la ayah terlepas, mungkin atas sebab2 yang tak dapat dielakkan. Ayah tak pernah mengeluh, walaupun kdg2 kalau mintak duet, dia akan tnya macam2 sebelum dia bagi, tp at last dia hulur jugak. Bukan apa, dari sini kami adik beradik belajar berjimat dan sederhana.


Situasi sama macam mama, 2-2 kerja besar (ayah dah pencen, harap maklum), tapi Alhamdulillah, kami tak ada masalah kesempitan wang.. Sebab hidup berduet tak semestinya cukup kan. Saya respect macam mana ayah dan mama didik kami adik beradik, tak pernah bermewah, dari segi pakai sampai ke makan. segalanya sederhana. Makan luar jarang sekali..

Lagi 1, daripada bacaan pagi tadi selepas subuh, ada ternampak kelebihan orang yang bertaqwa, iaitu dilepaskan daripada masalah hidup dan dimurahkan rezeki (Surah al-Talaq: 2-3)

Mafhumnya: "Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, Allah akan lepaskan dia daripada masalah hidup dan akan memberi rezeki dari mana sumbernya yang tidak disangka".

Apa maksud taqwa, secara ringkasnya ialah, memelihara, menjaga, menjauh, dan melindungi diri daripada melakukan dosa (kecil dan besar), kemusyrikan, perkara2 syubhah dan kejahatan.

Muslim tak semestinya Muttaqin :

Orang Islam tak semestinya orang yang bertaqwa. Sebab atas nama dan agama Islam, tak cukup membuktikan diri ini bertaqwa.

Jom, sama2 kita cari ilmu untuk perbaiki diri untuk menjadi orang Islam yang beriman dan bertaqwa insyaAllah..

No comments: