Tuesday, December 15, 2009

serabut!!!

malam ni x leh tdo..
xtau nape..
mybe ak ni byk sgt pikr kot..
kwn2 slalu ckp, xyah la pikir byk2 sgt..
serabut otak je kan!!!
tp..
ntah ler..
ak pkir...btul ke apa yg slama ni ak buat??
ke suma tue adalah satu kesilapan semata2??

kdg2, ak pkir, knapa ak takot nk buat keputusan plak??
padahal, im a big girl now..
ak nk rasa independent, xyah harap org len yg tlong buat kputusan for me kan??!!

so..
tepuk dada tanya iman...

..................................................................

Monday, November 30, 2009

salam aidiladha...

raya aidil adha a.k.a hari raya korban

venue: 9444 (A), Kg. Sg. Pau, 08700 Jeniang. (Rumah Sendiri)
date: 27.11.2009 (9 Zulhijjah 1430)

taun ni mcm juga taun sblum2 nya, raya aidil adha disambut dgn tersangat simplenya di rumah je..
xbalik kg sbb mama n ayah xdapat cuti, ni suma gara2 spm n stpm yg sdg berlangsung dgn jayanya di sekolah msing2..
so dok umah ja la raya ni..
huhuhu

tp, tetiba ja idea spontan menerjah minda ak..hahaha..so, ak meminta izin mama n ayah nk kuar merendek kat sik..hehe..tetiba ja rasa mcm nk p umah kwn2 kat sik..so,ak call suma kwn2 ak yg dok kat sik n ajak diaorg kuar...

ni buktinya kami kuar all girls..no man allowed..






these are my best friends ever after...
rndu gler kat korg sume...huhu



ni masa raya pertama..kat umah aishah...bakal2 guru yang bakal membangunkan anak bangsa,.yeah!!!




from left: nur hafizah (epi), norhayati (yati), ummu aiman (ummu), nurul atiq (atiq), nurul afifah (efa aka adek atiq)





perasaan??

apa perasaan ak skrg ni?

bersalah:
sebab lama xupdate blog ni..

bosan:
sebab asyik tgok blog ak ni mcm ni ja..xberubah...huhu

rindu:
pada kawan2 ak..dari sk batu lima, smk agama sik, matrik kuala nerang n now, IPGM KKB..

sayang:
1st Allah, 2nd PesuruhNya , mama n ayah, adek beradek ak yg da 4 org lagi n suma yg ada kena mngena dgn aku..huhu

risau:
kalau xleh nk capai apa yg ak nak sbb ak tau xsuma yg kita nak, kita dapat kan??
so...BERUSAHA!!








Monday, August 3, 2009

Tazkirah Remaja: Tazkirah Remaja

Bersama Mohd Zawawi Yusoh





PERSAHABATAN adalah satu nikmat, kerana ia adalah tanda keimanan sebagaimana firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara."

Kita memang diajar berhati-hati memilih teman kerana silap pilih, kadangkala buruk akibatnya.

Persahabatan yang baik akan membawa kita ke syurga dan kalau tersilap, padah membawa ke neraka.


Ada yang bertanya, kalau kita berkawan dengan yang baik saja manakala yang bermasalah dibiarkan saja, siapa pula yang akan mendidik dan menegurnya.

Sebenarnya sudah lama kita melakukan kesilapan dalam melayani seseorang. Remaja yang bermasalah sepatutnya didekati bukannya dipulau atau diboikot.

Cuma mendekati mereka ini memerlukan kekuatan prinsip yang utuh supaya kita yang mendekatinya terutama sesama remaja, agar kita tidak larut dan hanyut terlena serta tertipu kerana tidak kuat prinsip.

Pertemuan kali ini bukannya untuk memberi tip, bagaimana mendekati mereka yang bermasalah tetapi ingin bercerita keprihatinan ulama bergaul dengan niat mengubah mereka yang bermasalah.

Pada suatu hari Ibnu al-Mubarak berjumpa dengan seorang yang jahat pekerti dan rendah budinya dalam satu perjalanan.

Dia terus bergaul dengannya dan berjalan bersamanya walaupun terpaksa menanggung kesabaran atas pekertinya yang kurang menyenangkan itu.

Detik berpisah akhirnya tiba. Ibnu al-Mubarak menjadi sebak dan menangis. Apabila ditanya kenapa dia menangis, dia menerangkan:

"Aku menangis kerana masih sayang kepadanya. Aku terpaksa berpisah dengannya dalam keadaan dia belum dapat berpisah dengan kelakuannya yang buruk itu."

Apa yang kita boleh pelajari dari kisah terbabit ialah:

  • Berkawanlah dengan sesiapa saja asalkan bertujuan untuk memperbaiki hubungan silaturahim serta mendekatkan diri kepada Allah.

  • Bersabar dalam pergaulan adalah suatu kebajikan. Berusaha memperbaiki akhlak kawan satu kebajikan yang lain.

  • Mencari kawan mudah tetapi mencari kawan yang sekata amat sukar.

  • Perbaiki hubungan sesama manusia (hablum-minan-nas) di samping perbaiki hubungan dengan Allah (hablum-mina-Allah)

  • Dua sahabat yang menangis lantaran berpisah kerana Allah akan dinaungi Arasy pada hari yang tiada naungan kecuali naungannya.

  • Jangan memandang keji terhadap seseorang kerana akhlaknya tetapi bersimpatilah di samping cuba untuk mengubah kelakuannya.

    Berusaha dalam dakwah adalah tanggungjawab kita tetapi pemberian taufiq dan hidayah adalah di tangan Allah.

    Berkawan dengan orang yang jahat akhlak adalah sebagai satu cara untuk menguji diri sejauh mana kesabaran dan kesediaan kita untuk memaafkannya.
  • ...............................

    now, i'm sick!!!
    penat!!lelah!! melayan kerenah manusia2 atas bumi Allah ni...
    masalah-dugaan-cabaran :suma ni spatutnya mmbuatkan aku lebih kuat dan sabar
    tp knapa aku rasa semakin bosan dan xtenang???
    study ak ke mana...hidup ak semakin hari semakin serabut...
    harap kawan2 ja...
    rasa mcm PESALAH; diperhatikan setiap hari...

    "ya Allah, ak harap ak adalah org yg terpilih untuk menghadapi cabaran di atas muka bumi ini.. Kuatkanlah semangat dan imanku..Jgn biarkan ak putus harapan dgn rahmat-Mu"
    Amin. Ya Rabbal Alamin....INSYAALLAH

    KAWAN2
    TQ YA..
    SGGUP DENGAR HARI2 AK MENGADU KAT KORG..
    BUT I HAVE TO..
    U'RE THE ONLY ONE I HAVE HERE...
    syg korg..muahxx

    Sunday, August 2, 2009

    THANKS MY FRIENDS...

    NAD!!
    tq for the teddy bear and sweet card...huhu..terharu sgt..
    HANA!!!
    thanks for the mug and cute card...
    FIZA!!
    thanks for being my roomate 2008-2009
    NIK!!
    thanks for the bihun goreng
    YEIN!!!
    thanks for "beras n ikan bilis"
    MAHFUDZAH!!!
    tq for the memories (SKBL. SMKAS. IPGMKKB)
    RIDZUAN!!
    tq for the memories (TABIKA KEMAS BT 5. SKBL. SMKAS. IPGMKKB)

    and....
    so on...

    TQ FOR BEING MY FRIENDS...


    Saturday, August 1, 2009

    S.Y.A.A.B.A.N -kelebihan dan manfaatnya

    "SAIDATINA Aishah r.a ada berkata, Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Semua manusia dalam kelaparan pada hari kiamat kecuali nabi-nabi dan keluarga mereka, juga orang yang berpuasa pada Rejab, Syaaban dan Ramadan. Sesungguhnya mereka dalam keadaan kenyang, tidak lapar dan tidak haus."

    SAIDATINA Aishah r.a ada berkata, Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Semua manusia dalam kelaparan pada hari kiamat kecuali nabi-nabi dan keluarga mereka, juga orang yang berpuasa pada Rejab, Syaaban dan Ramadan. Sesungguhnya mereka dalam keadaan kenyang, tidak lapar dan tidak haus."

    Bulan yang dinyatakan dalam hadis terbabit adalah antara yang disebut-sebut banyak kelebihan, sehingga hadis berkenaan menyatakan mereka yang berpuasa tidak akan lapar dan haus pada hari kiamat kelak.
    Dalam memberikan penjelasan berkaitan tiga bulan yang berturut-turut itu, ada pihak membuat perumpamaan tahun dengan pohon, iaitu Rejab umpama waktu keluarnya daun, Syaaban diumpamakan keluarnya bunga dan Ramadan umpama buahnya.

    Abu Hurairah berkata Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Rejab bulan Allah dan Syaaban itu bulanku, manakala Ramadan itu bulan umatku." (Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim).

    Ketiga tiga bulan disebut Nabi s.a.w itu adalah bulan rahmat, kasih sayang dan kesejahteraan. Bulan yang penuh keberkatan dan keampunan.

    Sesetengah ulama menyatakan bulan Rejab adalah kesempatan untuk meminta ampun daripada segala dosa manakala bulan Syaaban untuk memperbaiki diri daripada segala macam cela dan Ramadan adalah waktu menyucikan hati dan jiwa.

    Syaaban bermaksud berpecah atau bercerai-berai. Ia dinamakan demikian kerana pada bulan itu masyarakat Arab dulu bertempiaran ke serata tempat untuk mencari air, sehingga ada yang mencarinya sampai ke gua.

    Ia juga diertikan demikian kerana menjadi 'bulan pemisah' iaitu memisahkan antara bulan Rejab dan Ramadan.

    Nabi s.a.w menjelaskan Syaaban mengandungi keutamaan dan kebaikan yang banyak, dengan nilai berganda bagi mereka melaksanakan kebaikan dan ibadat dengan ikhlas dan bersungguh.

    Baginda bertanya kepada sahabat, maksudnya: "Tahukah kamu sekalian mengapa bulan ini dinamakan Syaaban?" Mereka menjawab: "Allah dan Rasul-Nya yang lebih mengetahui."

    Baginda menjawab: "Kerana pada bulan ini bercabang banyak kebaikan."

    Dengan keutamaan yang ada pada Syaaban ini, Baginda memanfaatkan kesempatan untuk meningkatkan prestasi ibadat dan amal kebaikan sehingga seolah-olah Baginda tidak pernah melakukan sedemikian pada bulan lain.

    Nabi s.a.w sendiri sering berpuasa pada bulan ini.

    Daripada Saidatina Aishah, beliau berkata maksudnya: "Adalah Rasulullah s.a.w sering berpuasa hingga kami menyangka yang Baginda berpuasa berterusan dan Baginda sering berbuka sehingga kami menyangka yang Rasulullah akan berbuka seterusnya.

    "Aku tidak pernah melihat Baginda berpuasa sebulan penuh kecuali pada Ramadan dan aku tidak pernah melihat Baginda berpuasa sunat dalam sebulan yang lebih banyak di bulan Syaaban." (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

    Hadis ini menerangkan kepada umat Islam sekalian, Syaaban memang bulan sangat digalakkan beramal ibadat selain bulan lain, sesuai dengan statusnya sebagai gerbang Ramadan.

    Rasulullah s.a.w pernah mengumpamakan bulan Syaaban dengan keutamaan diri Baginda sendiri ke atas nabi lain.

    Sabda Baginda bermaksud: "Keutamaan Syaaban ke atas bulan yang lain adalah seperti keutamaan saya di atas semua nabi lain sedangkan keutamaan bulan Ramadan ke atas semua bulan yang lain adalah seperti keutamaan Allah Taala ke atas makhluk-Nya."

    Antara amalan yang digalakkan pada bulan Syaaban ialah memperbanyakkan ibadat sunat termasuk puasa, doa, zikir, selawat dan bertaubat daripada kesalahan yang dilakukan.

    Walaupun amalan ini sukar, ganjaran yang menanti adalah berganda. Ibadat sunat pada Syaaban juga sebagai persediaan untuk lebih cergas beribadat siang dan malam pada Ramadan.

    Syaaban juga adalah bulan di mana setiap doa orang beriman akan dimakbulkan Allah, sebagaimana dinyatakan Abdullah Umar dalam riwayatnya mengenai hadis Nabi iaitu Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Antara solat lima waktu yang doanya tidak ditolak ialah sewaktu malam Jumaat, pada malam 10 Muharam, pada malam pertengahan bulan Syaaban dan pada dua malam raya iaitu malam hari raya Aidilfitri dan Aidiladha."

    Rasulullah s.a.w bersabda: "Itulah bulan Syaaban di mana manusia lalai mengenainya iaitu antara bulan Rejab dan Ramadan, ia adalah bulan di mana segala amalan diangkat kepada Tuhan pemilik sekalian alam. Maka aku sangat suka sekiranya amalanku diangkat sedangkan pada masa itu aku dalam keadaan berpuasa." (Hadis Riwayat Ahmad)

    Dalam sejarah umat Islam, bulan Syaaban juga menyaksikan beberapa peristiwa penting seperti perubahan arah kiblat dari Masjidil Aqsa di Baitulmaqdis ke arah Masjidil Haram di Makkah.

    Pada bulan ini juga berlaku peperangan Bani Mustaliq iaitu pada Isnin hari kedua Syaaban tahun ke-5 Hijrah, Rasulullah s.a.w bersama 700 tentera pejalan kaki dan 30 tentera berkuda menuju ke wilayah Bani al-Mustaliq.

    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang memuliakan Syaaban, bertakwa kepada Allah dan taat kepada-Nya serta menahan diri daripada perbuatan maksiat, Allah mengampuni semua dosanya dan menyelamatkan dia pada satu tahun itu daripada semua bencana dan penyakit."

    Friday, July 31, 2009

    APA HAL??

    apa perasaan pabila somebody is watching us??
    tengok bukan sbrg tgok tp tgok bersebab??
    huhuh..
    perasaan tue la yg da kt ak skrg ni...

    TAKUT

    Tuesday, July 28, 2009

    F.R.I.E.N.D.S.H.I.P D.A.Y??!!!

    the first SUNDAY of every AUGUST is FRIENDSHIP DAY...
    so..
    happy friendship day to all my friends...

    show ur appreciation towards ur dearest frens...






    "And the days went by like paper in the wind. Everything changed, then changed again. It's hard to find a friend. It's hard to find a friend."
    - Tom Petty

    Tuesday, July 21, 2009

    5 Syarat Untuk Buat Maksiat
    www.iLuvislam.com
    dihantar oleh: khadeeja
    editor: almusafirq8








    Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham(Aba Ishak).Dia berkata: "Wahai Aba Ishak!Selama ini aku gemar bermaksiat.Tolong berikan aku nasihat." Setelah mendengar perkataan tersebut Aba Ishak berkata: "Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya,maka boleh kamu melakukan maksiat." Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya, "Apakah syarat-syarat itu,wahai Aba Ishak?" Ibrahim bin Adham berkata:

    SYARAT PERTAMA: "Jika kamu bermaksiat kepada Allah,jangan memakan rezeki-Nya."
    Mendengar itu dia mengenyitkan kening seraya berkata: "Dari mana aku mahu makan?Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah?" "Ya!"tegas Ibrahim bin Adham. "Kalau kamu sudah memahaminya,masih mahukah memakan rezeki-Nya,sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?" "Apakah syarat keduanya?"soal lelaki tersebut. Lantas Aba Ishak menjawab:

    SYARAT KEDUA: "Kalau kamu bermaksiat,jangan tinggal di bumi-Nya."
    Syarat ini membuat lelaki itu terkejut separuh mati. Ibrahim kembali berkata kepadanya: "Wahai hamba Allah,fikirkanlah,apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya,sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya.?" "Ya!Anda benar"kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga.Ibrahim menjawab:

    SYARAT KETIGA: Kalau kamu masih mahu bermaksiat,carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya.
    Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata: "Wahai Ibrahim,ini nasihat macam mana?mana mungkin Allah tidak melihat kita?" "Ya ,kalau memang yakin demikian,apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?"kata Ibrahim. Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat.Ibrahim melanjutkan:

    SYARAT KEEMPAT: "Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu,katakanlah kepadanya, "Ketepikan kematianku dulu.Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh".Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan tersedar dan berkata: "Wahai Ibrahim,mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?" "Wahai Abdullah,kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu,lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?" "Baiklah,apa syarat yang kelima?" Ibrahim pun menjawab:

    SYARAT KELIMA: "Kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di Hari Kiamat nanti,jangan engkau ikut bersamanya."
    Perkataan tersebut membuatkan lelaki itu insaf.Dia berkata: "Wahai Aba Ishak,sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya." Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim.Air matanya bercucuran . "Mulai saat ini aku ingin bertaubat kepada Allah"katanya sambil teresak-esak.

    Sunday, July 19, 2009

    hmmm...xsuka xsuka xsuka


    hmmm... ak paling x suka org yg suka nk tgok org atas bawah... huhu...benci!!!! xsuka la...tgok mcm nk makan org... mslhnya, mggu dpan nk kena mngadap muka dia lagi...huhu..xmau... mcm mana ni?!!! huh??!! mcm nk nangis pun ada....huhuuh

    Saturday, July 18, 2009

    the most "interesting" weekend?/!!!_part 2

    time: 3.00-5.30 pm
    subject: LANGUAGE DESCRIPTION aka GRAMMAR




    the most "interesting" weekend?/!!!

    hye...nk tau??? ni la weekend yg paling 'best" selama ak kat IPGMKKB ni...
    huhu..nk tau sebabnya??
    sebabnya:
    8.00 - 10.00 am : WRITING SKILL workshop with Mdm. Tan
    3.00 - 5. 30 pm : LANGUAGE DESCRIPTION class with Miss Yus
    8.15 - 10.15 pm : SOCIAL STUDIES class with Mr. Zul
    these are the reasons..
    huhu...
    penat giler la...
    rasa mcm keja overtime, tp x dapat pun over "allowances"...hahahah




    Wednesday, July 15, 2009

    DESCRIBE MY SELF "NUR SHUHADA"

    ABOUT MYSELF ..


    sempena anniversary MARJON 2 for the first time...so ak buat a survey nk tnya pasal their point of view of myself....
    tq kawan2 for ur responses....
    ni la diaorg punya perspektif terhadap diri ku ini...hehehhe..

    yah aka deskmate:
    NICE

    ummi:
    BULAT

    nik:
    SECRETARY

    husna:
    JAHAT
    KAKI BULI

    wawa:
    PILIH KASIH (UNFAIR)

    jiha:
    BAIK! COMEL!

    nad comel:
    ?CONFUSION_________

    hana:
    NICE GIRL

    shan:
    HAPPY-GO-LUCKY

    jen:
    SHE SNORE EVERY NITE BESIDE ME!HAHA...COMEY AND RAJIN ! (SUKA BULI)

    molly:) :
    SGT COMEL AND ADORABLE! MWAHX!!! xoxo

    fiza:
    HA HA : COMOT!!

    so..tq ya...nnt i will improve my self to be a better person...janji kita kawan kan??!!!




    WEDDING WITHOUT LOVE??!!!

    salam...ni la keja ak time bosan dlm klas..hehe...time lecture "LANGUAGE DEVELOPMENT"
    sori Mr. Nasir..Im not a good student actually...so...dis is my "evil" idea to make a questionaire survey bout dis topic "WEDDING WITHOUT LOVE" and i got many responses from my classmates...tq for ur opinions and thought...hehe...improve thinking skills ni..ahhaha

    these are some of their thoughts:
    p/s: sori la xleh nak letak suma, pnjg sgt yg korg tulis..


    "kesian, mcm citer NUR KASIH...kalau dua2 org xdak rase cinta, cam cite WONDERFUL LIFE...tp cinta tue bleh dipupuk seperti pokok, ia perlu ditanam n dibaja...harap ianya akan subur selamanya...Amiiinnn..." _wawa_

    "Bagi kite, definisi "cinta" tue adalah mengenali seseorang, berkongsi suka duka, yg penting, menerima kelemahan si dia...jd, dlm konteks ni, 1 perbezaan yg nyata antara cinta sblm kahwin or cinta slps kawen is kt kenal mereka dgn lbih dlm. xsemestinya kahwin tnpa cinta xbhgia...bile da idop same, br masing2 sdar kewujudan cinta tue...ceh..ayah n ibu kite pun kahwen krn plihan ibu bapa,...cinta selepas kwen. bahadia jerk...apepun..kun fayakun..everything has been fated by Allah... " _zue_

    "Marriage without love???
    CINTA???
    its going to be fun...
    you get to be the first in everything...
    somebody once said to me.."BERCINTA LEPAS KAHWIN LAGI BEST" (guess who)"
    _nad_

    "Marriage without love??
    if really wanna have marriage without love, it's a big decision to be made. love may develop after a certain of time, after a marriage, but what if the marriage turns out to be dull??? actually, it depends on who are the person involved. i mean if the married couple is friends or strangers or cousins. the feelings would be different and it is not easy for love to take place. for me, love is about happiness and being yourself. hehe...i wouldnt really support marriang without love..." _jen yong_

    "Boleh jadi bahagia...kalau kedua belah pihak buka mata, buka mata hati utk trima perkara tersebut...lupakan lah kisah lampau, tujukan segala perasaan ke arah bahagia.."
    _janda muda_

    mybe ni ja la yg ak bleh tulis..pnjang sgt la..
    kalau nak, ak photostat kt korg ek...heheh...
    so...make the best decision...gud luck...

    Tuesday, July 14, 2009

    TODAY IS THE DAY

    salam semua..
    hye...today is the day, rite...
    HAPPY 1ST ANNIVERSARY for MARJONIANS...
    dah setaun rupanya...n im glad with u all, guys..
    luv u...muahhxxx...

    nie nik nursyamimi...nik, ak dh letak gmbar ko..ko asyik komplen jer ak xletak gmbar ko kan..nah..amek ko..sebijik ak letak..
    hahaah



    nie hana n fiza..both of them 20 years old tau...n single n still looking...heheh..
    sapa nak??2 singgit 2 singgit 2 singgiiiiitttt...hehhe..jgn marah....



    nad n jiha...my classmates...yg ni dah berpunya...siap berskandal2 lagi..heheh
    sorry...restricted area...hahahha



    me n my roomate..fiza...best kan, siap share air lagi..hahhaha..fiza, best jd roomate ko...pe2 hal, xyah pndah bilik tau..nnt bosan sbb xleh dgr ko nyanyi dlm bilik lagi...huhuuhu



    another classmates....tgh bersantap ni...pa2 hal, kita tetap kawan..hehehe

    topic: My FaMiLy...

    salam..hye..morning...
    today i wanna tell to my dearest friends about my family...i miss them damn much...n i luv them than i luv myself..huhuhu...

    AYAH : Miskin Bin Raboo
    Principal of SMK Keladi, Kulim...
    55 years old

    MAMA : Jamnah binti Pairan
    Principal of SMK Che Tom, Sungai Petani
    50 years old



    and my siblings:

    1st : MUHD TAUFIQ (25 years old)
    graduated from UNIMAS, Sarawak
    Seni Gunaan (Muzik)

    2nd: NUR HIDAYAH (23 years old)
    graduated from UNIMAP, Perlis
    Electronic Engineering

    3rd : MUHD SHAFIQ (22 years old)
    still studying at UiTM, Seri Iskandar
    Ukur Bahan dan Seni Bina

    4th : me, NUR SHUHADA (19 years old)
    still studying at IPGM Kampus Kota Bharu
    TESL (Secondary School)

    5th : MUHD SYAUQI (15 years old)
    still studying at SMK Sik
    Form 3

    COMMENTS???

    salam..
    memandangkan ak xleh nk tdo mlm ni...
    so ak telah membuat satu keputusan yg bagi ak adalah rasional..

    mengumumkan...
    bahawasanya bagi sesiapa yg melawat @ membaca @ mengikuti @ mengendap @ mencuri-curi baca blog ak ni...silakan meletakkan komen anda di tempat yg telah disediakan..
    pleaseee...

    then, i can improve my blog ni..
    tolong la kawan2 ek...

    thanks...

    Monday, July 13, 2009

    A.N.N.I.V.E.R.S.A.R.Y _part 2

    "The happiest moments my heart knows are those in which it is pouring forth its affections to a few esteemed characters."

    - Thomas Jefferson








    "A world without a friend, what would it be? It would be like a world without water, something you need. Friends are like glass, once broken, they are hard to fix. Keep your friends, as you would keep your water."

    A.N.N.I.V.E.R.S.A.R.Y

    hye...my dearest friends...2morrow is our 1st anniversary being here, IPGMKKB...
    we have made much sweet memories together...
    hope our friendship will last longer..insyaAllah...













    "A friend is someone who knows the song in your heart, and can sing it back to you when you have forgotten the words."
    - Sent by Donna Roberts

    Sunday, July 12, 2009

    alphabet "S"

    ALPHABET "S"

    S for SHUHADA

    my former school : SMKAS, SKBL

    my brothers' name : SHAFIQ and SYAUQI

    the best value : SHARE

    the bad attitude : STUPID

    something that can be found in bathroom : SHAMPOO

    my hometown : SUNGAI PAU

    best place : SURAU aka MOSQUE

    fan of : SITI NURHALIZA

    afraid of : SNAKE, SCAR, SECRETARIAT...

    love to : SPEAK LOUDLY...

    i want to be : SCIENTIST but now i'm a teacher-to-be

    when i go for shopping, i prefer to buy : SHOES

    i always bear in my mind that i have to : SMILE always

    friendship strengthened by: SKYPE

    favourite food: SATE

    the most important thing : SIMCARD

    ~~~~the end~~~~

    Wednesday, July 1, 2009

    ADEK lagi...hehe


    time ni ADEK kena marah gn mama sebab dia blik umah kul 8 malam...kuar awal pagi...terus bg mndi..pstue dia protes dok atas meja depan tv...knonnya nk tnjuk merajok dia la knon..suma org x layan..dgn buat muka belagak dia...huhuh

    BERGAYA kan...haha..salah satu aksi ADEK..dia ni memang suka menunjuk pun...

    ADEK lagi...dok bawah krusi...buat muka cute la knon..haha..sori ADEK..kite kutuk ang...Budak Gemok!!

    ADEK dok kat tangga dlm umah...bajet badan kecik..nak gak duduk kat tangga tue..lepas men Police Sentry gn SI PUTIH..penat la tue...

    termenung mcm da masalah...dok pikiaq masalh negara tue..hahaha...

    KUCING-KUCING KU...

    ni story pasal kucing ku...nama dia ADEK n ABANG...tp ABANG dah mati sebab accident...
    sebelum tue dia gaduh gn kucing len...luka2 sgt byk kat bdn dia...sbb tue kot dia lari dr umah n 3 ari pas tue ayah jmpa dia kat tepi jalan...kes langgar lari kot...huhu..
    sedih gila...tyme tue ak kat mktb n mama kol kata ABANG dah mati,...sedih gla..nangis ak...
    xsempat nk jaga dia...huhuh...xsempat nk tgok dia...

    n sekarang ni ada ADEK..ADEK ni anak terbuang...dayah jumpa dlm stor...masa tue dia sgt kecil n ada lg siblings dia..tp yg len nyawa x pnjg..suma mati n tggal la ADEK ni...ABANG waktu tue sgt suka kacau ADEK...dia suka bg ADEK bunyi..dah la bising...smpai satu tahap mama bawak ADEK p sek sik...xmau bg ABANG kacau...seminggu gak la mama bawak p skolah..
    hahaha...

    sekarang..ADEK dah besaq...sgt2 besar...gemok dh mcm Garfield...kalah garfield lagi...
    tau sebab pa dia gemok??sebab masa kecik dulu, dayah ajaq dia minum susu Fernleaf...siap suap lagi gn botol susu...habit ADEK masa tue tiap2 pagi n malam2 sblum dia tdoq msti bunyi nak susu...haha...mcm budak2...sbb tue la dia gemok...

    n then skrg dia dah ada kawan nama PUTIH..ayah amek dia kat pasar bt 5,..tp ADEK xsuka putih mula2...sebab dia busuk kot...tp skrg dpa dah mula melawak...tp ADEK paling xsuka nak share gn PUTIH..dia xmau bekas air yg sama gn PUTIH..bekas Friskies dia pun nak yg asing2..kalau x dia xmau makan...x senonoh pnya budak..hahaha...

    ni gambar2 ABANG dalam kenangan...n ADEK with PUTIH also...




    ni ADEK the latest...semakin gemok..tyme ni dia merajok..sebab mama x bg kuar..sbb bru pas mandi...stg dia men kotor balik..haha



    ADEK tgh minum susu...ak yg suap..dia x reti jilat lagi tyme ni..haha..cute kan??



    SILA BERATUR DAN TUNGGU GILIRAN ANDA...PUTIH yg depan tue..



    Ni la ABANG...arwah ABANG..gn ADEK...dok tdoq skali...



    ABANG dok bergolek atas katil pas mandi..favourite dia katil ak la..lepas mndi mmg aim katil ak..huhu...bye2 ABANG..sayang ang...

    result for "maktab"??!!

    today is the time..
    kawan2!! result dah kuar...
    hehe..
    congrats to those who manage to enter "maktab"..
    hahaha..
    bleh jadi junior ak..
    hahhahahah

    yeye...
    mahfuzah..
    kita ada junior...

    PAAN - tunku bainun - math/bi/bm
    WANI - ipda - pendidikan khas (bm/peng.sosial/pj)
    UMMU - ipda - pengajian islam/bi/ba
    EPI - ip ipoh - bm/pj/peng.sosial/

    n sapa2 g yg da nak add..silakan..
    u r welcomed...

    Monday, June 29, 2009

    are women can live without men???

    this is the real thing

    women can't live completely without men

    check these...

    WOMAN has MAN in it

    SHE has HE in it

    LADY has LAD in it

    MISTRESS has MISTER in it

    MRS. has MR. in it

    MADAM has ADAM in it

    HOSTESS has HOST in it

    FEMALE has MALE in it....

    and other unending lists

    so..no need to proud...

    GIRLS are always incomplete without BOYS, isn't it???

    menara gading

    salam...
    CONGRATULATIONS to all my friends yang dapat u...
    best nya...jadi fresher la kan...hehe...slamat berorientasi n menempuh perjalanan hdup korg yg baru...huhhu...ak ja la yg dok bertapa kat mktb lagi 5 taun lagi..heheh


    timah - UM- sains biomedik
    wazir - UITM - sains bio
    epi - UPSI - math pendidikan
    dayah yusuff - UPM - pendidikan (sains rumahtangga)
    husna zal - UKM - mikrobio
    liyana zaim - UTHM - pa ntah pasal komputer, x ingat kos...
    shahir - UMT -math komputasi x clap ak..
    paan - UDM - kesihatan haiwan kot...

    n sapa2 lagi yg nk tmbah...silakan...
    nnt ak add kat list ni...
    hehhe...

    Saturday, June 27, 2009

    now, its not late anymore





    Tuesday, June 23, 2009

    English Is Fun???Read It...

    It's All So Obvious...

    aoccrding to rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. the rset can be a toatl mses and yet you can sitll raed it wouthit porbelm. tihs is bcuseae we do not raed lteter by istlef but the wrod as a wlohe....

    so...enjoy reading this....
    hehehe...
    i had proven that English is Fun...
    haha..
    SELFLESS LOVE