Saturday, July 14, 2012

Kami dan Nescafe

Bismillahirrahmanirrahim..

Allahumma solli 'ala saidina Muhammad, wa'ala alihi wasohbihi wasallim..
Assalamualaikum wbt semua!!!


Pagi ni bangun dan buat coffee (kalau kat umah di Malaysia, nescafe la), and actually boleh dikatakan setiap pagi (dan kadang2 petang) akan minum kopi susu.. Mungkin dah jadi habit. And abang penah cakap, dulu kalau saya kena attack lelah, mama kasi minum nescafe... Rasanya ada kawan penah cakap (medic student) yg kopi boleh melajukan denyutan jantung..kira bagus la utk asthmatic person like me..huhu..


2 3 hari ni, kopi yang dibancuh seakan2 kesukaan mama, ayah dan abang2 saya..Diorang suka yang pekat dan tak manis..Macam mama, dia suka yang sedikit pahit, baru KAW katanya..sama macam abang2..tp ayah suka yang lebih susu, so kaler nya akan sedikit pale, tp still pekat dan KAW, kata ayah....Kat rumah, kami pakai susu tepung, tp kat sini (UK) saya pakai fresh milk..


Kalau saya ada kat rumah, selalunya akan dipilih dalam ramai2 anak untuk dibancuh nescafe.. Kata abang, nescafe saya sedaaapp!! (tak tau la bodek ka apa)..Kadang2 dalam terpaksa, buat jugak la..bukan susah mana pun..malas ja yang lebih..hehe..


Kami da 7 org semuanya..tapi bila nak minum, jarang sekali akan bancuh dalam kuantiti yang banyak..selalunya akan buat dalam kole (mug yang slalu kat kedai mamak buat teh tarik 2, yg stainless steel 2, ayah yang beli)..ada 2 biji kat umah..yg  2 ja la kuantitinya



*sekadar gambar hiasan*


Kami akan share bertujuh dgn 2 kole 2..kdg2 1 kole share suma org....jarang sekali kami bancuh air dalam jag, n minum pakai cawan sndri2..kalau bancuh guna jag pun, cawan pun akan share jugak..amek la 2-3 cawan, share 2,3 orang...


Kalau dh habes first round yg dalam kole, akan dibancuh lagi, dan minum sama2, share satu kole 2 ja la..


Dah lama kami wat keja ni, dan hari ni saya terpikir, mungkin ni salah satu advantage yang tersembunyi, yang menguatkan hubungan kami dalam keluarga... 


Mungkin benda ni nampak kecik, simple, tapi kalau dipikir2kan balik, ada hikmahnya.. Kami diajar untuk tak pentingkan diri sendiri, diajar untuk sentiasa ada sikap berkongsi, baik masalah, mahupun nikmat. Mama dan ayah ajar kami jangan berkira, tambah2 dengan adik beradik sendiri..


Walaupun kami bertujuh, dan semuanya sekarang tinggal berjauhan (yang paling jauh saya la!), tapi tak pudar keceriaan dan tak goyah ikatan hubungan kami..(makin jauh makin rindu, makin kuat kasih sayang)...
Macam2 yang kami share, bila kol balik rumah, ada saja di update nya.. Even, kalau khatam Al Quran pun akan dibagitau kat mama.. Mama kalau masak apa2, akan dibagitau nya.. Ayah akan share kisah pasal kucing2nya.. Dengan Dayah akan rancak bergosip.. Abang2 dan adik jarang bersembang, lebih kepada FB.. setakat conteng kat wall, dah boleh sakan bersembang... dari satu topik ke satu topik...kdg2 sampai bergaduh2..


See, benda yang kecik, dari sekole nescafe hari2, tapi kesannya besar..dan kami x kekok untuk share walaupun di kedai makan ataupun kat mana2 ja..sebab dah terbiasa di rumah..dan habit 2 jugak kami bawak ke mana2..


InsyaAllah, semoga berkekalan hubungan kami sampai ke syurga hendaknya..


Wallahualam..



2 comments:

Hana Nasir said...

touched!:')

Anonymous said...

sangat hebat!!!