Friday, July 6, 2012

Al Quran...

Bismillahirrahmanirrahim..
Allahumma solli 'ala Muhammad, wa 'ala alihi wasohbihi wasallim..


Assalamualaikum semua!! Lama tak update kan? lebih kurang 2 bulan..fuh..asif!! Busy sket bila nk tutup term ni, nk kna settle mcm2 benda..tak kurang jugak pegi berjalan2 tengok dunia..


Hari ni nak bercakap pasal Al Quran. Apa itu Al Quran??


Kalau nak diikutkan sepanjang ingatan saya, yang hafal apa itu Al Quran masa Form 5 dulu, matapelajaran Pendidikan Al Quran dan Sunnah-


 Al Quran adalah Kalam Allah, yang diturunkan melalui perantaraan Malaikat Jibril kepada Nabi Muhammad s.a.w., dalam Bahasa Arab, secara berperingkat (mutawatir), bermula daripada surah Al Fatihah dan diakhiri dengan Surah An-Nas, dan membacanya adalah satu ibadah. (betulkan kalau saya salah)


Al Quran sepatutnya jadi the main reading resource kita hari-hari, biarlah hanya separuh muka setiap hari. Janji kita tak tinggal terus. Mama selalu pesan, lepas maghrib bacalah Al Quran, habes malas pun baca Yasin. Mama cakap lagi, kalau masa siang dah penat main, penat keja, tak buat apa2, tapi biarlah lepas maghrib 2 amek masa sikit baca Al Quran. Alhamdulillah, pesan mama masih diikut (walaupun kadang2 tertuang jugak..=.=')


Kadang2 bila dah lalai, tak baca Al Quran 2, boleh ingatkan diri, bahawa Al Quran akan jadi salah satu saksi kita di akhirat nanti. Sebab masa kat akhirat, dah xdak sapa2 boleh tolong, dan salah satu pemberi syafaat adalah Al Quran. So, bacalah dengan berhukum dan kalau boleh pahamkan maksud agar amalan ni jadi pembela kita di sana kelak, InsyaAllah..


Banyak lagi manfaat Al Quran ni. Banyak jugak disebut dalam Al Quran itu sendiri..Selak dan teliti, semua berbentuk peringatan dan nasihat untuk kita manusia yang sentiasa lalai.. Allah turunkan dalam bentuk kisah-kisah nabi dan umat terdahulu untuk kita ambil iktibar dan sebagai amaran untuk tidak mengulangi perkara-perkara yang dilarang. Ilmu-ilmu juga tidak kurang hebatnya diceritakan dalam sebuah BUKU SUCI ini, mengalahkan fakta-fakta sains dan penemuan manusia yang dibangga2kan, padahal terlebih dahulu disebut dalam Al Quran. 


Berbanggalah wahai umat Islam, dengan sebuah buku yang memuatkan 114 surah, lengkap diturunkan oleh Allah dengan semua benda yang diperlukan oleh kita. 






Dan ingatlah, Al Quran akan dan sentiasa jadi peneman kita di 3 alam: Dunia, Kubur dan Akhirat..


p/s: Doa selepas membaca Al Quran:
Ya Allah, rahmati kami dengan Al-Quran, jadikan ia imam kami dan cahaya, petunjuk dan rahmah. Allah ingatkan kami apa yang kami lupa dan ajarkan apa yang kami jahil. Kurniakan kami membaca sepanjang malamnya dan sepanjang siangnya. Jadikan ia perisai kami. Wahai Tuhan seluruh alam.




Wallahualam.

No comments: