Saturday, April 21, 2012

Di suatu petang yang hening....

Bismillahirrahmanirrahim..

*Lama dah kan x update entry*

Petang ni, rasa cam bosan pulak baca buku dalam bilik..Selak langsir, tengok langit cerah..walaupun nampak rumput melambai-lambai ditiup angin..Maka, buku Heroes of Islam , MP3, BB torch dan kunci rumah dicapai.

Pergi tepi tasek err..ka kolam..mana2 ja la.., belakang Student Village, dengan harapan ada la sekumpulan itik-itik sedang bermain-main...*hampa* itik pulang petang derrr...

Dah puas amek gambar, duduk la di bangku yang disediakan tepi tasek tu...Pembacaan diselangi dengan mendongak langit...Dalam setengah jam, habes baca cerita tentang Khulafa' Ar-Rasyidin..

Sambil dok dongak langit, terpikir pulak..Macam tak percaya ja dengan apa yang dah ada sekarang...Tak sangka dah sampai UK *after 2 years, masih tak bleh get rid of this tak sangka*..macam2 la..

Tapi lepas 2 terfikir jugak..Apa yang Allah dah rancang kita tak pernah tau...Apa nak jadi dalam 5 minit akan datang kita xboleh nak jangka..

Macam kes itik 2, hari tu dah pegi tasik aka kolam 2, n da nmpak 2 ekor itik dok berenang2, pastu depa nek ke darat..So, hari ni hopefully akan jumpa lagi la itik2 tu..rupanya2, tak! Kat sini dh reflect, kemaren tak menjanjikan kesamaan pada hari ni. Rasa-rasa ada tak orang yang hari-hari dia saaaaama ja? Rasa macam tak dak...ada ka org yang bangun pagi tepat pukul 7, p keja pakai baju yang sama (exactly the same dari atas smpai bawah), minum kopi dengan suhu air yang sama (ok, itu ekstrem)...So, conclusion nya, xdak kan?! Sebab itu semua rahsia Allah.

Dalam seminggu akan ada jugak yang kita terlepas breakfast, sebab bangun lambat, ataupun gas habes... Kita tak rancang kan semua 2, tapi Allah!!! Sebab apa eh?

Sebab Dia dah tau apa yang terbaik untuk kita! Ada sebab dan hikmah Dia buat semua tue. Mungkin tak sempat breakfast kat rumah sebab Dia dah plan akan ada orang yang nak belanja. Sengaja Dia buat kita lambat pegi keja, sebab mungkin nak elakkan kita dari ditimpa kemalangan.. Kita tak tau kan..So, kat sini jugak, kita kena prasangka BAIK dengan Dia. Jangan nak sumpah seranah tak tentu hala..

ok, lari dari tajuk asal.

Tapi tu la, kadang-kadang kita selalu terfikir, apa la yang akan jadi lagi lepas ni? Banyak sangat ketidaksangkaan yang jadi, yang kita tak plan pun. Tapi ingatlah, Allah itu Maha Berkuasa atas segala-galaNya.


"Tidakkah engkau melihat kekuasaan Tuhanmu? Bagaimana Dia menjadikan bayang-bayang itu terbentang (luas kawasannya) dan jika Dia kehendaki tentulah Dia menjadikannya tetap (tidak bergerak dan tidak berubah)! Kemudian Kami jadikan matahari sebagai tanda yang menunjukkan perubahan bayang-bayang itu;"

(Al Furqan:45)



Langit yang canteeeeeekkkkk!!!

Ni la konon2 nya tasek 2...

Sedang membaca..err..ka amek gambarr?

No comments: