Friday, December 30, 2011

post-JUMS 2011

Bismillahirrahmanirrahnim

(pasni nak biasakan la mula kalam dgn basmalah) *take note adak!*

Assalamualaikum semua. Semoga sentiasa di bawah naungan rahmat dan perlindungan Allah.

Hari ni dah 30 Disember. Tak ada significance apa2. Satu tarikh dan hari yang biasa2 saja. Cuma hari ni nak wat reflection sket pasal JUMS 2011.

Alhamdulillah, dah selesai berJUMS di Lake District. (23-26 Disember 2011)

Perasaan?

Sangat2 enjoy being there and rindu membuak2 menantikan masa bertemu dengan akhawat lagi.

Inilah yang dinamakan ukhuwah, bila mana hati-hati ini telah diikat, disimpul dengan satu ikatan yang berlandaskan kepada aqidah yang sama. Senda gurau tak boleh dipisahkan, tapi pada masa yang sama, nasihat, kata-kata semangat dan teguran juga diselitkan untuk sentiasa 'aware' dengan kestabilan iman.

Tema?

Lets fill and feel.

Diberi analogi cawan yang kosong, apabila diisi dgn air sehingga penuh, tambahan pula diminum ketika kehausan, sudah tentu nikmatnya itu terasa. Jika nak dibandingkan dengan keadaan yang ketiadaan air ataupun cawan diisi hanya separuh, mungkin kurang rasa nikmat untuk menghilangkan dahaga. Begitulah fitrah manusia yang beriman, di mana dia akan sentiasa mencari, memenuhkan ilmu dan menikmati ilmu dengan cara mengamalkannya. Kadang-kadang ilmu yang banyak itu masih tidak cukup. Pernahkan orang cakap, semakin banyak kita belajar, semakin kita rasa kita tak tahu apa2. Allah berfirman dalam sura Az Zumar (39:9), mafhumnya:

"Adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu?"

Pengisian?

Tahun ni, JUMS fokus kepada 10 muwassafat tarbiyah. Tau x apa itu?

Haaaa...ni la 10 muwassafat tarbiyah tu. Banyak aktiviti yang based in these values. Kami buat persembahan, explorace, debat dan macam2 lagi la..semuanya berdasarkan sifat2 ini. Motifnya, mungkin untuk refresh 10 sifat, yang selalu kita dengar dalam talk atau tazkirah, tapi maybe jarang kita amalkan. Nampak simple, nampak bosan, tapi tidak! 10 sifat ini yang membuka mata saya (dan mungkin para peserta yg lain) tentang kelemahan dan kekurangan diri sendiri..[ooo..banyak lagi nak kena improve ni]

lagi pengisian?

Ustaz Abdul Halim Abdullah dijemput khas untuk memberikan talk tentang 'CHEESE'




1. Who moved my cheese?

2. Smell your cheese.

3. Master your cheese

4. Cheesecakes

Cheese di sini bermaksud 'ISLAM', 'AKIDAH'. Talk yang diberikan berkenaan dgn masalah dan isu semasa umat Islam, di mana Islam yang ada pada nama, bukan amalan. Kenapa begitu? Sebabnya ialah, Islam sekarang telah diselitkan dengan anasir jahiliyah. So, talk ni sangat sangat sangat best, yang membincangkan tentang keseluruhan isu daripada punca kepada cara mengatasi.

luar JUMS?

Kami da membincangkan tentang Dakwah Fardiyah. Memang diakui, tajuk ni agak berat, tapi dia akan jadi senang kalau tidak dirigidkan kepada satu cara sahaja. Bila bercakap tentang dakwah, mindset akan mengatakan 'Ajak orang buat baik', buat tazkirah, ceramah sana sini. Tapi bagi saya, dakwah juga boleh berlaku jika nilai-nilai mahmudah ditunjukkan dari segi keperibadian (secara slow). Dalam konteks pelajar, yang ilmu tidak seberapa, dakwah masih boleh dilaksanakan, asalkan kita KREATIF!! Macam-macam cara. Asalkan tidak bertentangan dengan syarak dan syariat.





Terkesan dengan ungkapan Saidina Umar al-Khattab:

"Jika aku tidur siang, maka aku mengabaikan manusia. Jika aku tidur malam, maka aku mengabaikan diriku"


Tersiratnya: kita kena keluar dari comfort zone dan mula menggarap langkah dan memikirkan cara untuk mula berdakwah.



post-JUMS?

---> rindu membuak-buak.

---> try nak improve yang mana kurang (cthnya: nak baikkan hubungan dengan Allah dan manusia, nak kurangkan masa lagha dan macam-macam lagi)

*minta Allah permudahkan segala urusan dan istiqamah*

---> Sgt tak sabar tunggu JUMS taun depan, insyaAllah..




p/s: montaj penutup JUMS 2011..LAYANNNNNN~

SILA KLIK SINI

No comments: