Wednesday, December 26, 2012

Jaulah kami ke Daulatul Anbiya_4

Teringat kata-kata seorang sahabat " Manusia hanya nampak keburukan melebihi kebaikan, negatif melebih positif". Terima kasih sahabat, kata-kata anda menyedarkan saya!


Ya benar, 3 entries berkenaan jaulah ke Mesir, semuanya buruk-buruk belaka kan?! Baru ku sedar, ada masih banyak kelebihan Mesir jika mahu dibandingkan dengan budaya-budaya negatif yang lain.

Antaranya ialah, setiap kali aku masuk ke dalam kereta (teksi, bas atau van), hanya berkumandang ayat suci AlQuran. Tiada lagu rock kapak, pop dan balada yang dimainkan. Allahuakbar. Ayat suci al Quran yang menjadi halwa telinga mereka sehari-hari. Mereka lebih hebat berbanding aku rupanya. Bukan sahaja mendengar, malah boleh mengikuti satu persatu lagu-lagu hits hari ini. Sungguh, ini memang kelebihan yang bukan calang-calang. Tahniah orang Mesir, anda jauh lebih hebat dari kami.

Yang kedua - Masjid yang tak putus-putus menerima pengunjung setiap kali masuk waktu solat, yang rata-rata dapat ku lihat dari golongan rakyat tempatan (tekaan berdasarkan cara pemakaian). Baik muslimin, baik muslimat. Ruang solat penuh! Malah bersesak-sesak. Walaupun tak sebesar ruang solat muslimin, tetapi masih memanfaat setiap inci ruang dengan solat dan iktikaf.

Yang ketiga- yang paling terharu dan dirindui, semestinya layanan dan sambutan sahabiah Mesir yang sangat-sangat 'first class'. Ada yang tak pernah kenal, ada yang pernah kenal suatu masa dahulu, semuanya mengukirkan senyuman mesra ketika menyambut ketibaan kami. Masa sanggup dilapangkan semata-mata hendak menjalankan tanggungjawab melayan dan mendahulukan tetamu. Semoga Allah memberkati pengorbanan kalian, dan hanya Allah sahaja yang dapat membalas jasa baik kalian..

Banyak lagi kebaikan, yang mungkin tak dapat diconteng dan ditulis, tapi perlu diamati sendiri di sana. 

Wallahualam
Pemandangan matahari hampir terbenam ketika perjalanan pulang melalui Sungai Nil

No comments: