Monday, January 24, 2011

niat

Hadis 1: " Sesungguhnya setiap amalan bergantung kepada NIAT dan setiap orang akan diganjari dengan apa yang diniatkan".

Berkenaan dgn hadis ni, da satu kisah benar yang berlaku pada diri sendiri di Tanah Suci Mekah.


Bulan 6, 2010, saya dan ahli keluarga yang lain kecuali abang kedua pergi menunaikan umrah dan ziarah. Dari Malaysia lagi, saya minta nak jumpa dgn arwah Atuk dan Nenek di depan Kaabah. Lebih kurang mcm ni la " Ya Allah, kalau boleh aku nak jumpa gn Embah Yan (Atuk dlm bhsa jawa) ngan Embah Yeng (Nenek dlm bhasa Jawa) depan Kaabah". saya asyik ckp bnda yang sama, smpaikan nak naik kapal terbang di KLIA pun still saya ckp lagi impian saya ni...sebabnya, saya rindu sgt dgn Atuk n Nenek saya..


Lepas beberapa hari di Madinah, kami bertolak ke Mekah utk buat umrah. Apabila berada di depan Kaabah, memang saya mencari kelibat arwah dgn harapan saya bleh jumpa mereka...tapi, hampa. Mungkin xde rezeki saya masa ni..tp still lagi, saya doa kat Allah, nak sangat2 jumpa..kalau xbleh 2-2 orang, jumpa sorg pun jadi la..itu harapan saya sblum nk kembali ke Msia..


Hari kedua terakhir sblum balik, saya, kakak dan ayah pergi ke Tan'eim utk niat Miqat di sana..Mama, abang dan adik tak ikut sbb masalah kesihatan (demam). Selepas solat sunat umrah dan berniat, sementara nak tunggu ayah,saya dan kakak tggu di luar masjid..tiba2 kakak cakap, "Adak, 2 mcm Embah ja". dia tunjuk pada sorg lelaki tua, berdiri jauh dr kami lbh kurang 10 meter dr tmpat km duduk..Subhanallah..mmg sebijik cm Embah..saya tergamam..kami tergamam..pas2, saya cari ayah, nak tnjuk kat ayah yg km nmpak Embah..kami tengok ja Embah, n Embah tgok balik kami..tak terfikir utk pergi dekat, n sembang2..xlama lpas 2, saya kalih badan utk cari ayah, kalih semula, Embah dah xda..Sedihnya..


Pulang dari umrah, saya cerita dkat family pa yg kami nmpak..n suma cakap " Untungnya dpt jumpa Embah".


Alhamdulillah, niat saya ALLAH kabulkan, n smpai bla2 pun xleh lupa bnda ni..wpun sy x dpt apa yg sy niatkan,sekurang2nya Allah bagi peluang utk sy tgok Embah stlah bbrapa taun dia pergi..


So, the moral of this story is, sentiasalah berniat baik dan bersangka baik gn Allah..insyaAllah, niat yg baik akan dikabulkan, dan jika tidak, maka Allah tau apa yg terbaik buat kita..


Wallahualam..

(Apa yang baik itu dr Allah, apa yg buruk dr kelemahan diri sendiri)


gambar2 Kaabah






1 comment:

RafLah said...

syukur alhamdulillah..=)